S kolem vlakem

26.07.2011 13:32

Za cyklistickými zážitky se můžete vydat i po kolejích. Cestovat s kolem po železnici může být velmi pohodlné, a to i za hranice naší země.

Podle statistik Českých drah vyjede na tuzemské koleje denně více než 7000 vlaků, z nichž polovinu lze označit jako cyklovlaky, tedy vozy s rozšířenou kapacitou pro přepravu jízdních kol – poznáte je podle symbolu bicyklu v jízdním řádu. V roce 2008 přepravily ČD na 350 tisíc bicyklů a chlubí se  nárůstem zájmu o přepravu kol v roce následujícím. Cyklovozy jsou v provozu celoročně a každý den, čímž ČD předčí i nejbližšího konkurenta  - cyklobusy, které jsou většinou sezónní záležitostí. Mnohdy kritizovaný železniční kolos tím překvapivě pružně zareagoval na zvýšení zájmu o cyklistiku v naší zemi.

Spoluzavazadlo nebo úschova?

Možnosti, jak přepravovat kolo ve vlaku, jsou v zásadě dvě: kolo lze vézt jako spoluzavazadlo, anebo lze využít služby úschova během přepravy. V prvním případě, který je mezi cyklisty oblíbenější, si cestující sám kolo naloží i vyloží a má jej tedy stále pod dohledem. Cena za kolo jako spoluzavazadlo je 25 Kč na jedno vlakové spojení nebo 50 Kč na celý den a neomezený počet spojů, což se pochopitelně vyplatí při přestupech nebo celodenních výletech. Zaplatit za přepravu kola můžete u pokladny nebo u průvodčího – na rozdíl od běžné jízdenky je to bez přirážky.

Druhou možností je úschova během přepravy, kdy vaše kolo předáte obsluze vlaku, sami jedete v běžném voze pro cestující a v cílové stanici si kolo opět vyzvednete (cena je 30 Kč, na celý den 60 Kč). Při koupi celodenního lístku pak i v případě přestupů a kombinaci úschovny s transportem kola jako spoluzavazadla již žádný další cestovní doklad na kolo nepotřebujete.

Rezervace nejen pro „City“ vlaky

Chcete-li cestovat vlaky SuperCity, EuroCity a InterCity, je nutná předchozí rezervace místa pro kolo. To platí i pro některé vytipované spoje. , jejichž seznam najdete na adrese www.cd.cz/omezeniprovozu. Jde především o období dopravních omezení na železnici nebo nejnabitější turistickéou sezónu. U ostatních vlaků většinou není rezervace nutná, lze ji však jen doporučit, a to zejména o víkendech, o prázdninách nebo při cestování do turisticky lákavých destinací. Místenka vyjde na 70 Kč u běžných spojů a na 200 Kč u vlaků Pendolino, držitelé karty Rail plus zaplatí polovinu.

Turistický cyklovlak

Kromě běžných spojů označených symbolem kola vypravují České dráhy v některých oblastech také speciální cyklovlaky. Velmi oblíbený je vlak s názvem „Cykloturistika“, který jezdí od dubna do konce října z Prahy do Slaného. Podobné vlaky pak můžete využít třeba při cestách po Šumavě, do Jeseníků, na Krušnohorskou Moldavu, z Liberce do Tanvaldu, do Harrachova nebo ze Vsetína do Velkých Karlovic. Stručný přehled nejpopulárnějších destinací naleznete v závěru tohoto článku.

Půjčte si kolo od ČD

Další službou, kterou využijete, cestujete-li daleko a nechcete-li se trmácet s vlastním kolem, jsou půjčovny. ČD je otevřely v několika cykloturisticky atraktivních oblastech a kolo si zde můžete půjčit od 1. dubna do konce října. Vypůjčené kolo můžete po železnici přepravovat zcela zdarma; neplatíte ani v drážní úschovně. Musíte ovšem složit zálohu (1000 Kč za jedno kolo, 2000 Kč za dvě až pět kol), a zaplatit půjčovné 120 - 160 Kč. Přesné podmínky včetně seznamu půjčoven najdete na www.cd.cz.

Když jedete k sousedům

S vlaky ČD můžete vyrazit na cyklovýlet také za hranice naší země – do severního a jižního Německa, Rakouska, Švýcarska, Nizozemí, na Slovensko, do Maďarska nebo do vybraných oblastí Polska. ČD vydávají zvýhodněné příhraniční jízdenky (např. SONE+DB, REGIONet+DB, REGIONet Libnet+ nebo REGIONet Labe-Elbe), k nimž lze dokoupit celodenní doklad pro vaše kolo za 90 Kč. Ten pak platí ve všech vlacích s možností přepravy kol, na něž se zvýhodněné jízdenky vztahují. Některé tratě v jižních Čechách a rakouském příhraničí dokonce přepravují kola zcela zdarma – zde platí speciální jízdenka, kterou ČD nabízejí pod názvem Sport karta Vltava-Dunaj.

Od konce června do začátku září jezdí pravidelně „cyklorychlík“ Jadran spojující ČR s chorvatským Splitem. Při výjezdech do výše zmíněných zahraničních oblastí – s výjimkou Slovenska – zaplatíte za přepravu jízdního kola 5 €, a to bez ohledu na počet přestupů. České dráhy v této souvislosti ale připomínají, že například v Německu či Rakousku je přeprava jízdního kola v dálkovém vlaku možná jen s rezervací.

Dobrou zprávu pak máme pro cykloturisty, kteří cestují k našim východním sousedům: pro přímé spoje na Slovensko totiž platí ceny stejné jako u vnitrostátní přepravy. Na Slovensko navíc míří denní i noční spoje pokrývající jak sever (Žilina – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice),  tak i jih země (Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo). Pokud ale přestupujete a pokračujete dále se slovenskými vlaky, nezapomeňte si pro další cestu zakoupit slovenské jízdenky!


Tipy pro cestování vlakem s kolem:

1)      Ověřte si, že vámi zvolený spoj skutečně transport jízdních kol umožňuje.

2)      O svátcích, prázdninách, při cestě do turisticky lákavých oblastí, případně když cestujete ve větší skupině, raději si zarezervujte místo i pro své kolo. Kapacita vlaků v těchto obdobích nemusí zájmu cyklistů stačit a přepravce může vaše kolo odmítnout naložit.

3)      Myslete i na další cyklisty a cestující ve vlaku – kola umisťujte jen na označená místa a na připravené háky nebo je na sebe ukládejte střídavě řidítky a sedlem, abyste co nejlépe využili prostor vozu. Sami pak takové chování u jiných cestujících určitě oceníte.

4)      U přepravy kola formou spoluzavazadla dávejte při manipulaci s ním pozor, aby nedošlo k úrazu nebo poškození věcí spolucestujících; za případné škody jste zodpovědní vy.

5)      Pokud při využití služby úschova během přepravy dojde k poškození vašeho kola, je třeba, aby vám tuto skutečnost potvrdil zaměstnanec ČD. Potvrzení totiž slouží pro případné uplatnění práva  na náhradu vzniklé škody. Je také dobré si dopředu pročíst přepravní smlouvu.

 

Nejoblíbenější cykloturistické cíle, kam jezdí vlaky s možností přepravy jízdních kol:

Dunajská cyklostezka: přímé spoje z Prahy a Plzně do Regensburgu, na trase Děčín – Praha – Pardubice – Brno – Vídeň / - Bratislava – Budapešť

Labská cyklostezka: vnitrostátní spojení kopírující tok Labe od Krkonoš až k hranicím s Německem, přímé spojení je po trase Břeclav – Brno – Pardubice – Praha – Děčín – Drážďany – Berlín – Hamburk

Rýnská cyklostezka: přeprava do její blízkosti je možná nočními spoji EuroNight z Prahy a severních Čech např. do Basileje či Kolína nad Rýnem

Moravská cyklostezka: souběžně s touto cyklotrasou vede hlavní rychlíková trať s množstvím osobních a přímých rychlíkových spojů s přepravou jízdních kol

Greenways Praha – Vídeň: např. z Ostravy, Brna nebo Plzně, z pak Vídně jezdí přímé vlaky s přepravou kol po trase Vídeň – Břeclav – Brno – Pardubice – Praha – Děčín

Jižní Čechy: přímé spoje s přepravou jízdních kol z Prahy (v sezóně je u většiny spojů povinná rezervace), Ostravy, Brna či Plzně, v létě je v provozu také přímý rychlík z Prahy do oblasti Lipna a východní části Šumavy (R Šumava Praha – Č. Krumlov – Černá v Pošumaví – Nová Pec – Černý Kříž – Nové Údolí)

na celé Šumavě regionální spoje, přímé vlaky do jednotlivých oblastí jezdí z Prahy, Českých Budějovic a Plzně, např.: letní sezónní rychlík Šumava (Praha – Č. Budějovice – Č. Krumlov – Černá v Pošumaví – Nová Pec – Černý Kříž – Nové Údolí) nebo rychlíky z Prahy přes Plzeň do Klatov, na Špičák a do Železné Rudy

Jižní Morava: regionální i dálkové vlaky např. do oblasti Břeclavi, Lednicko-Valtického areálu a Pálavy jezdí z Děčína, Ústí nad Labem, Prahy, Pardubic, Olomouce nebo Ostravy

do Jeseníků zajišťují přepravu jízdních kol přímé rychlíky z Brna, Olomouce a Ostravy, při cestě z Prahy s přestupem v Zábřehu na Moravě nebo v Olomouci

 

Zdroj: KOLO.cz

INDI