Na kolo autobusem

26.07.2011 13:35

Ještě před pár lety by si málokdo uměl pod pojmem „cyklobus“ cokoliv představit. Postupně se tento autobus upravený k přepravě jízdních kol  vnitřním uspořádáním nebo opatřený přívěsem, stal známým nejen mezi cyklisty a cykloturisty, ale i mezi širokou veřejností.

Cyklobusy jsou vyhledávanou službou nejen pro nenáročné cyklisty, kteří hledají možnost vyzkoušet nové trasy, ale i pro zkušené a náročné cykloturisty, kteří nacházejí uspokojení v horských terénech. V České republice dnes prakticky není turistická oblast, která by nebyla cyklobusy obsloužena. Nejvíce o  rostoucí popularitě cyklobusů vypovídají statistiky dopravců a také jejich stále se zvyšující počet. Je ale třeba dodat, že provoz cyklobusových linek je ovlivněn výkyvy počasí, což z  nich činí oblast pro dopravce ekonomicky nerentabilní. Bez podpory krajů, měst nebo správ národních parků, které touto cestou usilují o zvýšení turistického ruchu, by tedy dost možná tato služba pro cyklisty nemohla existovat.

Až na vrcholky hor…

Během hlavní cyklistické sezóny, tedy většinou od června do přelomu září a října, jezdí  cyklobusy o víkendech a státních svátcích, někteří dopravci však spoje do zvláště atraktivních oblastí posilují alespoň po dobu letních prázdnin na denní provoz. Poplatek za převoz kola se pohybuje od patnácti do třiceti korun, což je více než přijatelné.

Cyklobusy mají ještě další výhodu: v České republice je mnoho pro turisty lákavých oblastí, do kterých nevede cyklisty nejčastěji využívaný „přibližovací“ dopravní prostředek, totiž železnice. Mezi takové lokality patří například Brdy, povodí Berounky, Šumavské pláně nebo Novohradské hory. V případě některých oblastí, jako je třeba Český les, je zase využití běžných spojů pro cykloturisty komplikované, časově náročné, a tudíž prakticky nevyužitelné. Proto jsou cyklobusy především v těchto lokalitách tak populární.

Nabídka přepravců s nabídkou specializovaných autobusů je skutečně rozsáhlá, a proto jsme pro vás připravili výčet nejzajímavějších lokalit, kam cyklobusy jezdí. Třeba najdete inspiraci pro budoucí cyklovýlet.

 

Okolí Prahy

Součástí pražské integrované dopravy není jen metro, autobusy, tramvaje a příměstské spoje, ale také cyklobus vozící cyklisty do Brd. Ten vyjíždí z železničního nádraží v Dobřichovicích, kam navazují vlakové spoje trasy Praha – Beroun, pětkrát denně po trase Černolice, Řitka, Mníšek pod Brdy, Kytín. Za přepravu kola řidiči zaplatíte 14 Kč; pokud jste však zaplatili za přepravu kola vlakem do Dobřichovic, jeho následná přeprava cyklobusem je zdarma. Do Prahy pakmůžete dojet „po svých“, a to hned několika různými trasami, nebo se po absolvování okruhu po Brdech vrátit cyklobusem zpět do Dobřichovic.

 

V Beskydech

Moravskoslezské Beskydy nejsou jednoduchým prostředím pro cykloturistiku, ale přesto i zde cyklobusy naleznete. Zdolávání místních kotárů vám může usnadnit například spoj z Rožnova pod Radhoštěm přes Pustevny na Bumbálku, ze Vsetína či Zlína do Velkých Karlovicnebo cyklobus mířící ze Zlína přes Hostýnské a Vizovické vrchy do Bystřice pod Hostýnem. Za kolo si přepravce účtuje 15 Kč, více informací najdete na www.cyklobus.cz.

Další spoje míří do Beskyd z Ostravy (přes Frýdek-Místek, Ostravici, Bumbálku, Rožnov pod Radhoštěm a Frenštát pod Radhoštěm) a z Nového Jičína (přes Kopřivnici, Frenštát pod Radhoštěm, Rožnov pod Radhoštěm, Dolní Bečvu, Čarták, Velké Karlovice a Bumbálku na Bílou). Více informací o odjezdech a cenách jízdného naleznete na stránkách ConnexMorava. Můžete využít i rezervační systém, který vám umožní si svou cestu předem naplánovat a vyhnout se nemilému překvapení v případě nedostatečné kapacity autobusu.

 

Z Kroměříže do Hostýnských vrchů a Chřibů

Z Kroměříže jezdí tři linky, přičemž všechny protínají Hostýnské a Vizovické vrchy. Jedna z nich pak ale zamíří z Trojáku na Zlín, Uherské Hradiště a Stupavu, další dvě rozdílnými cestami do Vsetína a Valašského Meziříčí (podívejte se na www.krodos.cz).

 

Jeseníky

Údolí, sedla a vrcholy nejdéle zasněžených hor v České republice, včetně nejvyššího Pradědu, jsou v letní sezóně oblíbeným cílem cykloturistů. Hned čtyři cyklobusy vozí zájemce do Jeseníků z Olomouce, Krnova, Šumperku a města Jeseník. Tyto spoje vás dovezou nebo alespoň přiblíží k proslulým turistickým cílům jako je Praděd, Skřítek, Rejvíz nebo Keprník.

Jde o patrně nejoblíbenější cyklobusy na Moravě, proto se zde vyplatí on-line rezervace na stránkách přepravce nebo prostřednictvím informačních center v Olomouci, Bruntále, Jeseníku, Šternberku, Šumperku a Zábřehu. Více informací včetně ceníků naleznete opět na stránkách ConnexMorava.

 

Sudety - Kladské pomezí

Území Broumovského výběžku a Náchodska nazývané Kladské pomezí je další cykloturisticky atraktivní lokalitou. Můžete zde na kole projet oblast Adršpašsko-teplických skal, Jestřebích hor, Orlických hor nebo Stolových hor. Nejpříjemnější, méně náročné, a tudíž hojněji navštěvované cyklotrasy vedou údolími řek Metuje a Stěnavy, častým cílem je také proslulé Babiččino údolí. Spoje a popisy cyklotras hledejte na https://www.kladskepomezi.cz/cz/cyklobusy.

 

Krkonoše

Od roku 2004 doslova vybízejí k cykloturistickým toulkám hřebeny nejvyšších českých hor. Krkonošský cyklobus, který je v provozu zpravidla od června do září, pojme nejméně patnáct jízdních kol, pro něž je vyhrazen prostor v zadní části autobusu. Jejich majitelé za převoz svých strojů zaplatí 10 Kč bez ohledu na ujetou vzdálenost. Na provozu spolupracuje několik samostatných autodopravců; propojením tras celkem šesti spojů se Krkonoše stávají snadno dostupnými pro všechny cykloturisty.

Autobusy jezdí do oblasti Krkonoš hned z několika měst: z Hradce Králové se můžete dostat do Vrchlabí a odtud pak dalším spojem pokračovat třeba přes Špindlerův Mlýn až na Špindlerovku, na samý hřeben Krkonoš. Podobně jezdí cyklobus ze Žacléře do Trutnova a odtud přes Svobodu nad Úpou na Pomezní boudy; z Jilemnice vás jiný spoj vyveze na Horní Mísečky. Další možností je svézt se z Harrachova přes Vrchlabí, Janské Lázně a Pec pod Sněžkou do Horní Malé Úpy.

Bližší informace o trasách cyklobusů na stránkách Libereckého kraje.

 

Jizerské hory a Frýdlantský výběžek

Z Jablonce nad Nisou a z Liberce lze s kolem vyrazit do hloubi Jizerských hor, ať už do Bedřichova, Turnovanebo na Výpřež. V letních měsících jezdí spoje do Bedřichova denně a navíc jsou pravidelné víkendové a sváteční spoje rozšířeny o víkendový spoj do Hamru na Jezeře (www.csadjbc.cz). Doporučené cyklistické trasy vedoucí převážně po zpevněných cestách si můžete dohledat na stránkách Jizerek. Zajímavostí je zde například Cyklostezka Járy Cimrmana nebo atraktivní trasy vedoucí k prameni Nisy či na Mariánskohorské boudy.

Další oblíbené cyklobusy jezdí z Frýdlantu přes Hejnici a Bílý Potok do Smědavy a z Liberce přes Osečnou do Stráže pod Ralskem – podívejte se na stránky ČSAD Liberec.

 

Z Plzně na Šumavu a do Českého lesa

Od května2009 jezdí autobus s vlekem pro kola také z Plzně do oblasti Bělé nad Radbuzou, čímž se pro cykloturisty otevírá lokalita CHKO Český les a Horní Chodsko. Dopravce tuto trasu označuje jako oranžovou linku, která vede ze západočeské metropole přes Nýřany, Zbůch, Stod, Horšovský Týn, Poběžovice, Hostouň, Bělou nad Radbuzou a Železnou. Cyklobus odjíždí z Centrálního autobusového nádraží v Plzni vždy v osm hodin ráno, do cílové Železné dorazí po desáté, zpět se potom vrací v pět večer. Více informací: www.csadplzen.cz/ceskyles.

Stejný dopravce vysílá své cyklobusy také do Brd (www.csadplzen.cz/brdy) a především na Šumavu, kde zajišťuje dvě linky s cílem na Kvildě: ze Sušic přes Kašperské hory a z Plzně přes Klatovy a Železnou Rudu (www.csadplzen.cz/sumava). Další možností, jak se na Šumavu dostat, je využít spojů jihočeského systému Cyklotrans, který si představíme níže.

Pokud jde o oblast Šumavy, je vhodné upozornit na existenci jednodenní jízdenky NP-Ticket, která za jednorázový poplatek 80 Kč umožňuje cestovat celý den cyklobusy různých přepravců sdružených v oblasti Šumavy. Jízdenka NP-Ticket platí na linkách takzvaných „Zelených autobusů“ v úsecích Špičák – Kvilda, Kvilda - Churáňov, Horská Kvilda – Kvilda – Bučina, Rejštejn – Kvilda a Kvilda – Kaplice pod Boubínem. Více se dozvíte na stránkách infoserveru ŠumavaNet.

 

Šumava, jižní Čechy a jižní Morava

Takřka k dokonalosti je doveden výše zmíněný dopravní systém Cyklotrans – unikátní projekt, který propojuje jihočeskou a jihomoravskou dopravu autobusovou, železniční a na Lipně a Orlíku dokoce i vodní. Cíli spojů s propracovanou návazností jsou Kvilda (přes Vimperk, Volary nebo Český Krumlov), Horní Planá, Orlík nad Vltavou, Nové Hrady a také jihomoravské Znojmo, čímž projekt přesahuje regionální hranice.

 

Na webových stránkách www.cyklotrans.cz si o projektu přečtete vše podstatné – jsou tu jízdní řády, ceníky, mapy, tipy na výlety i ubytování a doporučené trasy s detailním popisem. Ten obsahuje mimo kilometráže také údaje o hodnotách převýšení. Na základě těchto tipů se můžete vydat například po stopách zaniklých pohraničních osad, okolo Schwarzenberského plavebního kanálu, k hradu Zvíkov nebo napříč pralesy Novohradských hor. U každé z tras se dozvíte i něco málo o zajímavostech, památkách, historii oblasti a podobně.

Zde ještě přehled Cyklobusů pro rok 2011.

Zdroj: KOLO.cz

INDI