zákon č.361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích s novinkami platnými od 1.8.2011

15.08.2011 13:29

Jízda na jízdním kole

§ 57

(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
(5) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", nesmí cyklista ohrozit chodce jdoucí po stezce.
(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.
(7) Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podle odstavců 3, 5 a 6 a světelnými signály podle § 73.
(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.

§ 58

(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let.
(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.
(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
(6) Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.

 

1. srpna vstupuje v platnost nové znění silničního zákona, které obsahuje tzv. „malý cyklistický balíček“. Česko tak alespoň částečně napravuje dluh vůči cyklistům. Na naše zákony ale čeká další řada změn, než z něj zmizí alespoň největší absurdity ve vztahu k provozu jízdních kol.

Co nového čeká na cyklisty?

1.Zákaz předjíždění a parkování na přejezdech pro cyklisty:

§ 17 odst. 5 písm. d): Řidič nesmí předjíždět na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi.

V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Nová úprava zavádí od 1. srpna tuto povinnost i pro přejezdy pro cyklisty. Cílem je sjednotit povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty. První zmíněná úprava má zabránit případnému sražení cyklisty na přejezdu rychleji jedoucím automobilem v druhém pruhu.  Z důvodu bezpečnosti je také řidičům zakázáno parkovat na přejezdech pro cyklisty a v bezprostřední vzdálenosti, obdobně jako je tomu u přechodů pro chodce.

2. Vedle žlutého chodce i žlutý cyklista

§ 70 odst. 2 písmeno f): Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál „Signál žlutého světla ve tvaru chodce", „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty" nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty", jímž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů.

Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny, jde tedy pouze o dodatečné upozornění.

Další témata jsou v přípravě

Na počátku letošního roku náměstek Ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou kromě zástupců ministerstva také odborníci z týmu národního cyklokoordinátora. Mezi legislativními návrhy, které by se měly projednávat v nejbližší době, je například provoz přívěsných vozíků za jízdní kola (tématu jsme se věnovali nedávno). Na tzv. cykloskupinu čekají ale také další témata, kterými jsou například nedořešená práva při odbočování, sjednocení práv chodců, bruslařů a cyklistů v místech překonání komunikace či upřesnění chování bruslařů.


Cyklostezka v Uherském Hradišti, kde by cyklisté měli správně sesedat z kola každých 10 m.Podle jiného paragrafu přitom musejí tuto stezku využít a nesmějí jet po souběžné silnici.Také toto místo čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.

Tisková zpráva národního cyklokoordinátora ke změnám v zákoně od 1. 8. 2011 (PDF, 325 kB)

 

Zdroj: zákon č.361/2000 Sb., NaKole.cz, CykloStrategie.cz

INDI